Raporty 8 stycznia 2014, 18:08

Wrocław, Kraków, Łódź, Warszawa. Które miasto jest najwolniejsze?

W którym mieście wojewódzkim korki są najbardziej uciążliwe? Znamy wyniki najnowszych badań. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl przygotowali kolejny ranking najwolniejszych miast. Kto jest liderem, a kto maruderem? Jedno jest pewne – w porównaniu z poprzednim badaniem w większości miast odnotowano spadki średnich prędkości.

źródło: Korkowo.pl

Kogo witamy tym razem na podium? Pierwsze miejsce w rankingu zajął Wrocław. W centrum tego miasta średnia prędkość pojazdów wynosi 32,5 km/h. Podczas ostatniego badania, które przypadało wiosną, Wrocław zajął 2 miejsce a pojazdy w centrum osiągały wyższą prędkość oscylującą wokół 36 km/h. Spadek prędkości o 3,5 km/h zaowocował więc przesunięciem o jedno oczko w górę.

Drugie miejsce w rankingu zajęły ex equo Kraków i Poznań. W centrach tych miast prędkościomierze wskazują ok. 34 km/h. W poprzednim, wiosennym rankingu Poznań zajął pierwsze miejsce, ale i tak po mieście jeździło się szybciej, bo z prędkością 35,5 km/h. Jeśli chodzi o Kraków to mamy tu do czynienia z utrzymaniem pozycji – w poprzednim badaniu stolica Małopolski także zajęła drugie miejsce, jednak wówczas pojazdy poruszały się nieco szybciej, bo z prędkością 36 km/h.

Trzecie miejsce należy do Łodzi. W centrum tego miasta średnia prędkość aut oscyluje wokół 34,5 km/h. Warto zauważyć, że w ostatnim, wiosennym badaniu Łódź zajęła pierwsze miejsce na podium. Wówczas średnia prędkość pojazdów utrzymywała się na poziomie 35,5 km/h.

źródło: Korkowo.pl

źródło: Korkowo.pl

Na uwagę zasługują też prymusi. Które miasta wojewódzkie są najmniej zakorkowane? Liderem są – ponownie – Katowice. Miasto zdystansowało wszystkich rywali. Średnia prędkość pojazdów w Katowicach. wynosi 46 km/h (podczas poprzedniego badania wartość ta była nieco wyższa i oscylowała wokół 37,5 km/h). Z prędkością powyżej 40 km/h jeździ się także w Opolu, Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim.

Jak wygląda sytuacja drogowa we wszystkich 16 miastach wojewódzkich Polski? Zapraszamy do zapoznania się z szczegółowymi danymi.

Wrocław

– Średnia prędkość pojazdów w ścisłym centrum wynosi 29 km/h, jednak już nieco dalej, bo w odległości 2-5 km od centrum miasta prędkościomierze wskazują już 36 km/h – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W przypadku pojazdów znajdujących się 5-10 km od centrum przeciętna prędkość oscyluje wokół 52 km/h, a na obrzeżach Wrocławia dochodzi do 56 km/h – dodaje Florkowska.

W porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w maju tego roku nastąpiło pogorszenie sytuacji. Prędkości pojazdów spadły średnio o 2,5 km/h, najbardziej w ścisłym centrum, bo o 4 km/h. Negatywny kierunek zmian można uzasadnić …porami roku. Wiosenna pogoda i dobra widoczność sprzyjają płynnej jeździe a ładna pogoda zachęca do wypadków na miasto. W porze jesienno-zimowej kierowcy muszą liczyć się z obniżoną widocznością na drogach i mało kto decyduje się na urlopowe wojaże.

Kraków

W porównaniu z majem 2013 średnia szybkość kierowców w Krakowie spadła średnio tylko o 1 km/h. Na świętowanie jest jednak za wcześnie. – Sytuacja na drogach zmienia się dynamicznie i tak naprawdę wystarczy jeden mocny atak zimy aby warunki jazdy uległy gwałtownemu pogorszeniu – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Badania ujawniły też pewną drogową stabilizację: średnie prędkości przez ostatnie trzy edycje badania utrzymywały się na zbliżonym poziomie – dodaje Florkowska.

Jak zatem jeździ się po Krakowie? Im dalej od centrum tym lepiej. W samym sercu miasta średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. Samochody, które poruszają się w obszarze oddalonym 2-5 km od centrum osiągają szybkość oscylującą wokół 39 km/h. W jeszcze dalej położonych obszarach Krakowa prędkość kierowców wynosi ok. 49 km/h.

Poznań

– Cykliczne badania średnich prędkości pozwalają nam uchwycić prawidłowości charakterystyczne dla poszczególnych miast – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W Poznaniu obserwujemy stabilizację średnich prędkości osiąganych przez kierowców na przestrzeni ostatniego roku – dodaje Florkowska. W ścisłym centrum miasta średnie prędkości pojazdów oscylują wokół 30 km/h. W odległości 2-5 km od centrum średnia szybkość pojazdów wynosi więcej, bo 38 km/h. W obszarze Poznania położonym 5-10 km od serca miasta średnia prędkość pojazdów wynosi 44 km/h. Na obrzeżach miasta prędkościomierze wskazują wartości wynoszące około 52 km/h.

W maju 2013 oraz w grudniu 2012 wartości te utrzymywały się na zbliżonym poziomie. Wniosek? Choć Poznań jest dosyć zakorkowanym miastem to zimą sytuacja drogowa nie ulega znaczącemu pogorszeniu.

Łódź

– Wyniki badań wskazują na ustabilizowanie natężenia ruchu w mieście – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. W centrum Łodzi średnia prędkość w odległości 0-2 km od centrum wynosi ok. 32 km/h wcześniej (grudzień 2012, maj 2013) prędkościomierze wskazywały niewiele więcej, bo 32 km/h.

W obszarze położonym 2-5 km od centrum średnia szybkość wynosi obecnie 37 km/h. W maju kierowcy mieli trochę lepiej, bo poruszali się tam z prędkością 40 km/h. Jednak w porównaniu rok do roku jeździ się praktycznie bez zmian (38 do 37 km/h). Im dalej od centrum tym szybciej, choć też bez większych zmian. W odległości 5-10 km od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 42 km/h natomiast na obrzeżach miasta wartość ta kształtuje się na poziomie 51 km/h.

Warszawa

– W przypadku Warszawy można mówić o ustabilizowaniu sytuacji drogowej, choć nie da się ukryć, że jeździ się nieco wolniej niż było to wiosną – wyjaśnia Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.

Średnia prędkość w ścisłym centrum miasta wynosi obecnie 31 km/h. W maju 2013 oscylowała ona wokół 32 km/h, natomiast w zimie 2012 wokół 30 km/h. W obszarze położonym 2-10 km od centrum Warszawy kierowcy osiągają prędkości wynoszące ok. 39 km/h. W poprzednich badaniach wartości te utrzymywały się na podobnym poziomie. Na obrzeżach stolicy prędkościomierze wskazują średnio 45 km/h. W maju 2013 i grudniu 2012 było podobnie (odpowiednio 46 km/h oraz 43 km/h).

Olsztyn

W promieniu 0-2 km od serca miasta średnie prędkości pojazdów wynoszą ok. 36 km/h. Wynika z tego, że od ostatniego, majowego badania szybkość pojazdów wzrosła o 4 km/h, natomiast rok do roku (grudzień 2012 – grudzień 2013) aż o 6 km/h.

W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość utrzymuje się na podobnym poziomie 36 km/h. Podczas poprzednich edycji badania (w maju 2013 i grudniu 2012) wartości te były jednak o 2-4 km/h większe. Ta sama sytuacja powtarza się w promieniu 5-10 km od centrum. Obecnie średnia prędkość pojazdów wynosi ok. 47 km/h W poprzednich badaniach wynosiła więcej: odpowiednio 58 i 52 km/h. Na obrzeżach miasta średnia szybkość pojazdów oscyluje wokół 57 km/h – oznacza to, że w porównaniu z majem 2013 i grudniem 2012 średnia prędkość pojazdów spadła aż o 11 i 6 km/h.

Bydgoszcz

W przypadku Bydgoszczy można mówić o ustabilizowaniu sytuacji drogowej – średnie prędkości przez ostatni rok nie uległy większym wahaniom. – Kierowców pewnie szczególnie zainteresuje fakt, że wbrew pozorom w zimie nie jeździ się znaczeni gorzej niż na wiosnę – pod warunkiem, że zima nie daje się bardzo we znaki – mówi Katarzyna Florkowska w serwisu Korkowo.pl.

Jak jeździ się po Bydgoszczy? W ścisłym centrum miasta średnia prędkość pojazdów wynosi 33 km/h. W odległości 2-5 km od serca miasta prędkościomierze wskazują już 40 km/h. W obszarze położonym 5-10 km od centrum Bydgoszczy średnia prędkość pojazdów oscyluje wokół 51 km/h. Na obrzeżach miasta kierowcy poruszają się z prędkością 55 km/h.

Szczecin

– Przypadek Szczecina wskazuje, że w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, sytuacja uległa poprawie – zdradza Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.

W odległości 0-2 km od centrum prędkościomierze wskazują średnio 33 km/h. W ubiegłym roku wartość ta była nieco niższa i oscylowała wokół 32 km/h. W obszarze położonym 2-5 km od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 41 km/h, podczas gdy w zeszłym roku było to 37 km/h, czyli 4 km/h mniej. W odległości 5-10 km od serca miasta prędkościomierze oscylują wokół 48 km/h; w zeszłym roku wskazywały mniej bo 44 km/h. Na obrzeżach miasta auta poruszają się z szybkością 60 km/h, czyli 3 km/h szybciej niż rok temu.

Gdańsk

W ścisłym centrum miasta (0-2 km) prędkościomierze wskazują średnio 37 km/h. W maju tego roku było lepiej – wartości te oscylowały wokół 41 km/h. W odległości 2-5 km od centrum sytuacja jest analogiczna – obecnie pojazdy osiągają tam prędkość 38 km/h, wiosną tego roku było to 41 km/h. W obszarze położonym 5-10 km od centrum średnie prędkości pojazdów wynoszą ok. 51 km/h, w maju oscylowały one w granicach 53 km/h. Na obrzeżach Gdańska pojazdy poruszają się z szybkością ok. 49 km/h, w maju 2013 wartość ta była wyższa i kształtowała się na poziomie 52 km/h. W sumie średnie prędkości (w porównaniu z majem 2013) spadły przeciętnie o 3 km/h – to najpewniej skutek nadejścia zimy.

Rzeszów

Najnowsze badania wskazują, że kierowcy z Rzeszowa nie mają na razie powodów do narzekań, choć trudno też mówić o specjalnej radości. – Średnie prędkości osiągane przez kierowców najwyraźniej się ustabilizowały, co znajduje odzwierciedlenie w liczbach – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W ścisłym centrum miasta średnia prędkość pojazdów oscyluje wokół 33 km/h. W grudniu 2012 oraz w maju 2013 wartości te były do siebie bardzo zbliżone – tłumaczy Florkowska.

Wystarczy, że kierowca oddali się nieco od centrum miasta (na odległość 2-5 km) aby średnia prędkość pojazdu wzrosła aż o 11 km/h (do 44 km/h). Jeszcze szybciej, bo ok. 56 km/h poruszają się pojazdy w obszarze położonym 5-10 km od centrum Rzeszowa. Na obrzeżach miasta prędkościomierze wskazują ok. 63 km/h.

Białystok

W przypadku Białegostoku można mówić o małym progresie – przynajmniej jeżeli chodzi o centrum miasta. W grudniu zeszłego roku prędkościomierze w odległości 0-2 km od centrum wskazywały ok. 34 km/h, obecnie wartość ta kształtuje się na poziomie 36 km/h. Podobnie jest w odległości 2-5 km od serca miasta – w zeszłym roku przeciętny kierowca poruszał się tam z szybkością 40 km/h a teraz mowa już o 43 km/h.

Sytuacja w miejscach oddalonych od centrum o 5-10 kilometrów jest już jednak zupełnie inna. Mamy tu do czynienia ze spadkiem prędkości. – W grudniu 2012 średnia szybkość pojazdów wynosiła tam 53 km/h, a obecnie oscyluje ona wokół 46 km/h – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Wyniki badań wskazują, że w tym miejscu natężenie ruchu komunikacyjnego uległo zwiększeniu. Pomimo tego w „zewnętrznych” obszarach miasta nadal można poruszać się szybciej niż w jego centrum – dodaje Florkowska.

Kielce

Według najnowszych badań, średnia prędkość w ścisłym centrum miasta wynosi ok. 38 km/h. To więcej niż wiosną tego roku, kiedy prędkościomierze wskazywały w tym miejscu ok. 34 km/h. W promieniu 2-5 km od centrum samochody poruszają się z prędkością 41 km/h – w maju tego roku, wartości te były takie same. W odległości 5-10 km od serca miasta kierowcy osiągają szybkość ok. 56 km/h, czyli poruszają się 2 km/h szybciej niż było to wiosną. Na obrzeżach miasta przeciętna prędkość pojazdów dochodzi do 60 km/h – w maju tego roku oscylowała ona w granicach 57 km/h. – Na razie zima a właściwie jej łagodny przebieg sprzyjają kierowcom – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Warto pamiętać jednak, że sytuacja na drogach ulega dynamicznym zmianom i opady śniegu mogą jeszcze dać w kość – wskazuje Florkowska.

Gorzów Wielkopolski

Sytuacja drogowa w Gorzowie Wielkopolskim wygląda na ustabilizowaną, przynajmniej w zestawieniu z wynikami majowych badań. – Z naszych obserwacji wynika, że średnia prędkość w Gorzowie Wielkopolskim w ścisłym centrum wynosi obecnie ok. 35 km/h. W maju tego roku wartość ta była bardzo podobna i kształtowała się na poziomie 36 km/h – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W dalej położonych obszarach miasta jest jeszcze szybciej. W promieniu 2-5 km od centrum Gorzowa prędkościomierze wskazują już 45 km/h – dodaje Florkowska. Choć kierowcy poruszają się obecnie nieco wolniej niż było to w maju tego roku, to jednak trzeba zauważyć, że na obrzeżach miasta średnie prędkości nadal oscylują wokół 60 km/h.

Lublin

Wyniki badań wskazują, że kierowcy z Lublina mają powody do optymizmu. – Przez ostatnie trzy edycje pomiarów średnie prędkości w mieście wykazywały tendencję wzrostową – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Obecnie w centrum Lublina prędkościomierze wskazują ok. 40 km/h – dodaje Florkowska. W zeszłym roku, czyli w grudniu 2012 średnie prędkości pojazdów w centrum oscylowały wokół 36 km/h. Kierowcy przyspieszyli więc o 5 km/h.

W promieniu 5-10 km od centrum kierowcy osiągają szybkość ok. 53 km/h, czyli jadą aż o 8 km/h szybciej niż było to zimą 2012 roku. Na obrzeżach miasta średnia prędkość pojazdów wynosi w granicach 63 km/h – czyli jest o 10 km/h wyższa niż było to w grudniu 2012.

Opole

Zmotoryzowani, którzy poruszają się po ścisłym centrum Opola (czyli w promieniu 0-2 km) osiągają prędkości wynoszące ok. 36 km/h. W trakcie poprzedniego badania wartość ta była nieco mniejsza i utrzymywała się na poziomie 33 km/h.

W pozostałych obszarach miasta średnie prędkości utrzymują się na zbliżonym do poprzedniego badania poziomie. W odległości 2-5 km od centrum prędkościomierze wskazują około 46 km/h. W obszarze położonym 10 km od centrum, średnia prędkość pojazdów oscyluje wokół 58 km/h. Na terenach okalających Opole samochody osiągają prędkość 74 km/h.

Katowice

– Wahania średnich prędkości w Katowicach obserwuje się głównie w centrum i na obrzeżach miasta – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Dla porównania: w grudniu 2012 prędkościomierze w centrum miasta wskazywały 46 km/h, obecnie wartość ta spadła i utrzymuje się na poziomie 42 km/h. Na obrzeżach miasta mamy sytuację odwrotną – w 2012 pojazdy osiągały tam prędkość 46 km/h, dziś mowa już o 50 km/h – dodaje Florkowska.

Jaki z tego wniosek dla kierowców? Najlepiej jeździć po obrzeżach Katowic bądź w promieniu 2-5 km od centrum – tam średnie prędkości samochodów oscylują wokół 50 km/h. W ścisłym centrum miasta, czyli 0-2 km od centrum szybkość z jaką poruszają się pojazdy wynosi ok. 42 km/h. Na tle innych miast to dobry wynik – kierowcy z Poznania czy Gdańska (odpowiednio 30 km/h oraz 37 km/h) mogą pomarzyć o tak szybkim przejeździe przez centrum.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik oraz Flotis Mobile umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum wybranych miast i po głównych trasach wyjazdowych z miast w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w listopadzie oraz grudniu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miast.

źródło: Korkowo.pl

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i chcesz odwiedzać nas częściej, udostępnij go na Facebooku, skomentuj oraz polub nasz portal, by otrzymywać więcej treści, które mogą Cię zainteresować: