Ekonomia,Wiadomości 8 stycznia 2014, 09:04

Młodzi ludzie sami stworzyli w internecie „pośredniak” z ofertami pracy

50 procent absolwentów kierunków humanistycznych i artystycznych nie widzi szans na zrobienie kariery w Polsce, a 71 procent ma poczucie nieprzydatności. Doskwiera imrównież brak miejsca w internecie, w którym można znaleźć oferty pracy dla tej grupy. Młodzi ludzie, zauważając ten problem, stworzyli stronę internetową gromadzącą oferty pracy dla osób kreatywnych. 

Źródło: www.kadrakreatywna.pl

Źródło: www.kadrakreatywna.pl

Absolwent w liczbach

Tysiące ludzi – wykształconych, ambitnych, z doświadczeniem – rozpaczliwie szuka pracy w sektorze kultury, mediów, marketingu. Tę tendencję potwierdzają statystyki – według danych Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych Campus, opartych na badaniach z 2012 roku, 71 proc. młodych absolwentów kierunków humanistycznych ma poczucie nieprzydatności, a 50 proc. z nich nie widzi szans na zrobienie kariery w Polsce.

W urzędach pracy wśród bezrobotnych legitymujących się wyższym wykształceniem przeważają absolwenci kierunków humanistycznych – pedagogiki, filologii, psychologii. Z kolei według statystyk Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 470 uczelniach (132 publiczne i 338 niepublicznych) na ponad 200 kierunkach kształcą się prawie 2 miliony studentów – z czego około jedna trzecia studiuje kierunki humanistyczne i artystyczne. Liczba absolwentów kulturoznawstwa, egzotycznych filologii, dziennikarstwa, politologii czy stosunków międzynarodowych stale rośnie, choć rynek pracy rozszerza się zbyt powoli, by zapewnić wszystkim posadę. Wielu absolwentów postanowiło zmienić branżę albo wyemigrować – na ich temat statystyki milczą, trudno więc oszacować skalę zjawiska.

Absolwent w PUP

Wysokie bezrobocie w Polsce jest faktem. W rozwiązaniu sytuacji nie pomagają programy aktywizacji czy przekwalifikowanie bezrobotnych humanistów oferowane przez Urzędy Pracy. Humanista, nawet jeżeli pragnie się przekwalifikować i dostosować do wymagań rynku, nie może tego uczynić za pomocą Urzędu Pracy. Gdy bezradność sięga apogeum i kreatywny młody człowiek chce zostać operatorem koparki lub spawaczem, przepisy mu to uniemożliwiają, bo szkolenia są tylko osiągalne dla ludzi z wykształceniem zawodowym lub technicznym. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, gdy ktoś wolałby założyć firmę i otrzymać na jej rozwój dotację z Urzędu Pracy. Przychodząc w grudniu, realna szansa na założenie własnego biznesu i danie pracy innym jest możliwa dopiero w maju lub czerwcu i to pod warunkiem spełnienia szeregu procedur oraz rygorem utrzymania statusu bezrobotnego przez ponad 6 miesięcy, często bez prawa do zasiłku.

Nie możesz liczyć na innych? Licz na siebie i na… Facebook!

Młodzi ludzie, dostrzegając problem braku miejsca w Internecie skupiającego oferty pracy dla artystów i humanistów, sami stworzyli stronę internetową gromadzącą ogłoszenia. Przez 3 miesiące funkcjonowania kadrakreatywna.pl została odwiedzona przez 44 tysiące osób, co utwierdziło założycieli strony w przekonaniu, że ich działalność jest potrzebna.

Wszystko zaczęło się od stworzenia przez Ewelinę Szczepanik i Dawida Komudę grupy na Facebooku „Praca w kulturze i sztuce”, która stała się największą grupą w Polsce z ofertami pracy. W tej chwili należy do niej 27 tysięcy osób, które szukają pracy lub chcą ją zmienić. Widząc spore zainteresowanie i ogromną potrzebę, postanowili rozszerzyć działalność i stworzyli stronę internetową, aby łatwiej dotrzeć do firm, instytucji czy NGO, które mogą zaoferować pracę. Kadra gromadzi oferty pracy z sektora kultury, mediów i PR, grafików czy artystów. Projekt jest cały czas rozwijany i, jak wspominają twórcy, czeka go zmiana szaty graficznej i struktury. Każdy może pomóc w rozwoju strony i dotrzeć do kilkudziesięciu tysięcy humanistów z terenu całego kraju.

Trafiamy do pracowników instytucji kultury i NGO, do osób poszukujących pracy w sektorze kultury – absolwentów kierunków artystycznych i humanistycznych – opowiada Dawid Komuda, założyciel strony. – Umieszczając ogłoszenie w serwisie kadrakreatywna,pl, ogłoszeniodawca ma gwarancję, że adresuje je do zainteresowanych pracą w danej instytucji czy organizacji. Prócz tego gromadzimy ogłoszenia o pracy w mediach, dla grafików, w public relations i social media oraz o wolontariatach. Umożliwiamy w ten sposób znalezienie współpracownika, członka grupy artystycznej czy po prostu kogoś, kto rzetelnie wykona zleconą pracę - dodaje.

Źródło: www.kadrakreatywna.pl
W oryginalnym tekście dokonano zmian.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i chcesz odwiedzać nas częściej, udostępnij go na Facebooku, skomentuj oraz polub nasz portal, by otrzymywać więcej treści, które mogą Cię zainteresować: