Ekonomia,Technologia 9 grudnia 2013, 11:56

Jaki jest najbardziej przyjazny sklep internetowy? Ranking 2013

Gandalf.com.pl to najbardziej przyjazny e-sklep w 2013 roku – wynika z rankingu opracowanego przez Money.pl. Podium ex aequo uzupełniły Dekoria.pl i Militaria.pl. Redakcja portalu po raz pierwszy wybrała czołówkę sklepów internetowych, pod względem jakości i poziomu obsługi klienta.

Jaki jest najbardziej przyjazny sklep internetowy? Ranking 2013. Fot. kreatif/wikimedia

Jaki jest najbardziej przyjazny sklep internetowy? Ranking 2013. Fot. kreatif/wikimedia

Money.pl przeanalizował ponad 100 największych i najbardziej popularnych sklepów internetowych. W ósmym badaniu witryn internetowych po raz pierwszy wybraliśmy też Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe. Ten tytuł otrzymały e-sklepy, które inwestują w funkcjonalności ułatwiające zakupy oraz kładą szczególny nacisk na jakość i poziom obsługi klienta. Przyznane wyróżnienia to część wielkiego Rankingu Sklepów Internetowych 2013.

Przyznając tytuł Najbardziej Przyjaznego Sklepu Internetowego, badaliśmy możliwości kontaktu, szybkość i jakość obsługi, procedurę zamawiania towaru, różne sposoby płatności i dostarczania zakupów, a także poziom zadowolenia klientów prezentowany w internecie. W sumie ponad sto e-sklepów oceniliśmy pod kątem około 20 kryteriów. Domeny, które znalazły się w badaniu, wyróżniliśmy na podstawie danych z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius.

Internetowi sprzedawcy zdają sobie sprawę z tego, że nie wystarczy tylko szeroki asortyment i promocje. Klient wraca tym chętniej, zakupy są nie tylko przyjazne cenowo, ale i sprawne oraz przebiegają bez kłopotów. Na to wpływ mają właśnie funkcjonalności, użyteczne podczas kupowania w sieci (przechowalnia zakupów, sposób prezentowania kosztów, czas wysyłki, możliwość śledzenia jej na stronie, sposoby dostawy do klienta, itp.) oraz to jak e-sklep kontaktuje się z klientami.

W sumie, do zdobycia za spełnienie wszystkich kryteriów było 50 punktów. Oto zestawienie 10 e-sklepów, które zgromadziły ich najwięcej (w przypadku pozycji ex aequo, kolejność alfabetyczna):

Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe 2013

1. gandalf.com.pl — 43,0

2. dekoria.pl — 39,5

2. militaria.pl — 39,5

4. sklep-presto.pl — 39,0

5. answear.com — 38,0

5. neo24.pl — 38,0

7. euro.com.pl — 37,5

7. matras.pl — 37,5

7. oleole.pl — 37,5

7. redcoon.pl — 37,5

Jak wybieraliśmy Najbardziej Przyjazne Sklepy Internetowe 2013

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była – podobnie jak w poprzednich latach – popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybraliśmy po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie (od sierpnia 2013 roku do końca lipca 2013 r.) odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel (standard badania polskiego internetu) uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączyliśmy kategorie. Sklepy ocenialiśmy na podstawie kryteriów, podzielonych na 5 grup:

procedura zamawiania i dostawa zakupów – funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki

  • sposoby płatności – dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
  • interakcja z klientem – kanały kontaktu, subskrypcje informacji
  • jakość obsługi – czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
  • łatwość dotarcia do informacji – wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
  • pozostałe – obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.

Anna Frankowska, Marta Smaga, Bartłomiej Dwornik, Money.pl

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i chcesz odwiedzać nas częściej, udostępnij go na Facebooku, skomentuj oraz polub nasz portal, by otrzymywać więcej treści, które mogą Cię zainteresować: