Nauka,Wiadomości 11 stycznia 2013, 09:37

Dlaczego diety nie działają?

Zadajemy sobie to pytanie często. Może niektórzy z nas zbyt często. Frustrujemy się stosując kolejne diety cud i po kilku miesiącach ważąc się stwierdzamy, o zgrozo, że ważymy więcej niż tuż po diecie. Według eksperta istnieją cztery główne powody. To zła ocena liczby pochłanianych kalorii, przecenianie swojej aktywności fizycznej, nieodpowiednie pory posiłków i niedobór snu.

Dlaczego diety nie działają? fot. spheresis.com

Dlaczego diety nie działają? fot. spheresis.com

„Utrata wagi jest jednym z głównych noworocznych postanowień, ale tylko 20% ludzi dopina swego i chudnie” – ocenia Jessica Bartfield z amerykańskiego ośrodka Loyola Center for Metabolic Surgery and Bariatric Care.

Dr Bartfield wymienia cztery główne powody, dla których osoby na diecie nie chudną. Przede wszystkim źle szacujemy liczbę przyswajanych kalorii. „Większość ludzi (a nawet specjalistów!) nie docenia liczby kalorii, które zjada co dnia. Zapisywanie wszystkiego, co zjadamy, nawet napojów i pojedynczych przekąsek, pomaga zwiększyć samoświadomość” – mówi.

Równocześnie ludzie przeceniają swoją aktywność. „Normalnie, żeby schudnąć pół kilograma w tygodniu, powinniśmy codziennie spalić dodatkowo 500 kalorii. Trudno tego dopiąć samymi ćwiczeniami, gdyż wymaga to co najmniej godziny żwawego ruchu każdego dnia” – mówi ekspert.

Kolejnym błędem osób chcących zrzucić wagę są źle dobrane pory posiłków. Żeby uzyskiwać z jedzenia optimum energii, nasz organizm potrzebuje stałego dopływu glukozy przez cały dzień – tłumaczy Bartfield. Nie bez powodu większość dietetyków powtarza, że śniadanie powinno się zjadać najpóźniej w godzinę od przebudzenia, a kolejne posiłki i zdrowe przekąski powinny wypadać co trzy-cztery godziny.

Niebagatelne znaczenie dla naszej wagi ma ilość snu. „Badania wykazały, że w organizmach ludzi, którzy śpią krócej niż sześć godzin, rośnie stężenie greliny, hormonu wpływającego na apetyt, a zwłaszcza na produkty bogate w kalorie i węglowodany. Mniej snu zwiększa też poziom kortyzolu – hormonu stresu, co może prowadzić do przybierania na wadze” – dodaje dietetyczka.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i chcesz odwiedzać nas częściej, udostępnij go na Facebooku, skomentuj oraz polub nasz portal, by otrzymywać więcej treści, które mogą Cię zainteresować: