Kultura 9 grudnia 2012, 22:54

CNN. Legenda pierwszej na świecie telewizji informacyjnej

CNN, pierwsza całodobowa telewizja informacyjna na świecie istnieje już od ponad trzydziestu lat. Stację którą naśladują dziś media na całym globie założył w 1980 r. Ted Turner, biznesmen z Atlanty trudniący się wcześniej m.in. sprzedażą billboardów.

Logo CNN

Logo CNN

Amerykańską telewizję CNN założył przeszło trzydzieści lat temu Ted Turner. Ted, a właściwie Robert Edward Turner III, karierę zaczynał od wynajmowania przydrożnych billboardów reklamowych, który to biznes odziedziczył po ojcu (Turner Advertising). W latach siedemdziesiątych rozszerzył działalność, m.in. kupując kilka stacji radiowych, a firma zmieniła nazwę na Turner Communications Group, którą jeszcze później przemianowano na Turner Broadcasting System, Inc.

Ted Turner, fot. Николай Парфёнов

Ted Turner, fot. Николай Парфёнов

W niedzielę, 1 czerwca 1980 roku o godzinie 17:00 czasu wschodniego spółka rozpoczęła nadawanie pierwszego na świecie, całodobowego kanału telewizyjnego o tematyce wyłącznie informacyjnej — Cable News Network, w skrócie CNN. Pierwszy serwis informacyjny poprowadzili David Walker i Lois Hart.

W przeciwieństwie do innych stacji telewizyjnych, CNN ze względu na swój charakter musiała stawiać nie tyle na wskaźnik oglądalności (dla kanału informacyjnego wielkim sukcesem było kilka milionów widzów, podczas gdy programy rozrywkowe innych telewizji w godzinach szczytu potrafiły przyciągać przed odbiorniki po kilkadziesiąt milionów odbiorców), co na jakość, rzetelność i możliwie neutralne przekazywanie informacji. Wyłącznie praca nad wiarygodnością marki mogła zapewnić stacji sukces.

Pierwszą dużą próbę nowa telewizja przeszła sześć lat po powstaniu. W styczniu 1986 roku dziennikarze CNN relacjonowali katastrofę promu Challenger nad stanem Floryda. Następną szansą, która przyniosła przełomową popularność oraz prestiż, okazała się pierwsza wojna w Zatoce Perskiej. Dzięki zainwestowaniu w transmisje oraz wysłaniu na miejsce swoich korespondentów, telewizja Turnera jako jedyna stacja posiadała unikalne zdjęcia z wydarzeń w Zatoce, które odkupywały następnie telewizje na całym świecie.

Zamachy 11 września 2011 roku relacjonowane przez CNN

Zamachy 11 września 2011 roku relacjonowane przez CNN

Największą oglądalność zapewniały relacje wydarzeń niezapowiedzianych i nagłych, dlatego newsroom musiał zachowywać czujność właściwie bez przerwy. Dzięki całodobowej gotowości, telewizja niejednokrotnie informowała o wydarzeniach jako pierwsza, tak jak miało to miejsce 11 września 2001 roku.

W 1996 r. doszło do fuzji TBS z Time Warner, w efekcie czego powstała jedna z najsilniejszych korporacji mediowych świata. Ted Turner objął wówczas stanowisko zastępcy przewodniczącego rady nadzorczej.

Przez wiele lat CNN wyznaczała trendy naśladowane przez telewizje informacyjne z całego świata. Na przykład podczas wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 2008 roku, telewizja Turnera jako pierwsza w historii zaprezentowała technikę wideoportacji — w studiu w Nowym Jorku wyświetlono trójwymiarowy hologram reporterki Jessici Yellin, która w tym czasie fizycznie znajdowała się w Chicago. Co ciekawe, rok później z techniki wideoportacji skorzystała polska telewizja TVN24, relacjonując przebieg wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Newsroom CNN, fot. Charles Atkeison

Newsroom CNN, fot. Charles Atkeison

Mimo swej rzetelności w przekazywaniu informacji, CNN nie obroniła się przed krytyką i zarzutami, m.in. o współpracę z władzami.. Telewizji zarzucano na przykład, że podczas wojny o Kuwejt oraz interwencji w Kosowie zdjęcia były przed emisją cenzurowane przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Według badań Joan Shorenstein Center on Press, Politics and Public Policy oraz Project for Excellence in Journalism, podczas kampanii wyborczej w 2007 r. CNN pokazywała republikanów negatywnie trzy razy częściej niż pozytywnie, zaś demokratów pozytywnie sześć razy częściej niż negatywnie. Poza tym, stacji niekiedy zdarzały się niezamierzone wpadki – między innymi w 2009 roku, kiedy w telewizji padło określenie „polskie obozy śmierci”, co wywołało interwencję polskiej ambasady w Waszyngtonie.

Mimo to, CNN nadal w miarę obiektywnie prezentuje informacje z całego świata, a dziennikarze stacji zachowują wyważony styl. Nie służy to jednak oglądalności, której niedawne notowania nie były tak niskie od dwudziestu lat. W kwietniu 2012 r. CNN miało średnio tylko 357 tysięcy widzów, podczas gdy MSNBC – 425 tysięcy. Pierwsze miejsce w rankingu już od dawna zajmuje Fox News. Za taki stan rzeczy, poza neutralną linią programową oraz silniejszą tabloidyzacją konkurencyjnych kanałów, odpowiadają m.in. decyzje ramówkowe. Przykładowo, legendarną audycję „Larry King Live” zastąpił program Piersa Morgana, którego jedno z niedawnych wydań zanotowała najgorszy wskaźnik oglądalność w historii stacji.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i chcesz odwiedzać nas częściej, udostępnij go na Facebooku, skomentuj oraz polub nasz portal, by otrzymywać więcej treści, które mogą Cię zainteresować: